Groepstentoonstelling

'Wit – Rood – Zwart'

Museum Belvédère Oranjewoud

29 juli 2014

(nog t/m 28 september 2014)

 

 

 

Jan Schoonhoven (1914 – 1994), Leo Erb (1923-2012), Bernhard Aubertin (1934), Henk Peeters (1925-2013) hebben een relatie met de Zero-beweging.

 

 

Schoonhoven richt in de zestiger jaren met Armando, Peeters en Henderikse de Nulgroep op. Ze streven naar een objectieve kunst, waarin de kunstenaar als persoon niet meer te herkennen is. Of dit gelukt is?

 

 

Een tiental musea in Nederland bezit werk van Schoonhoven. Hij is van 1946 tot 1979 in dienst van de PTT. In zijn vrije tijd werkt hij aan witte reliëfs, gemaakt van papier maché, karton en triplex.

 

 

Dichtbij is zijn werk verre van steriel. Eerder persoonlijk dan objectief. Handwerk met een duidelijk ambachtelijk karakter.

Van een afstand een prachtig spel van lichte, grijze en donkere schaduwvlakjes.

 

Sommige beelden van Leo Erb hebben verwantschap met de werken van Schoonhoven: witte geribde stellages, soms meer dan manshoog.

De tentoonstelling 'Wit - Rood - Zwart'  is sober, maar smaakvol ingericht. Een hoge licht geverfde doos met twee ingangen is midden in de oostelijke zaal geplaatst. In de binnenruimte ervan 'rode kunst' van Aubertin.

 

Doorkijk naar westzijde van museum

 

Daarna naar de westzijde van het museum. In het restaurant een prachtig poëtisch werk van Boele Bregman: 'filosofie'.

 

Filosofie

 

Door de deur links Sjoerd de Vries: zelfportretten en natuurlijk De Deelen.

 

De Deelen

 

Verderop valt 'Compositie' van Vilmos Huszar (1884-1960) op.

 

Compositie, Vilmos Huszar

 

 

Torenvalk, Jan Mankes

 

Herfstbos, Gerrit Benner

 

Door het zaaltje met Jan Mankes (1889-1920) naar het opvallende rode 'Herfstbos' van Gerrit Benner (1897-1981).

 

Zonder titel, Boele Bregman

 

Een doorwrocht schilderij van Boele Bregman (1918-1980), zonder titel. Met twee 'vogels' en een 'vis(graat)'? Kleurige, maar ook donkere vlakken. Forse contouren. Er is door Boele Bregman waarschijnlijk lang gewerkt aan het definitieve resultaat. Laag over laag.

 

Tot slot vanuit het museum zicht op het slot 'Oranjewoud' waar in het verleden mijn vader werkte. Ons huis stond aan 'De Kom', gelegen tussen het huidige museum en het slot.