• 'DE STIJL' EN 'ZUIVERE BEELDING'

    20 november 2017

    'Constructivistische Verbanden - Noord-Zuid'

    Museum Belvédère Oranjewoud

     

     

    Wobbe Alkema, Compositie VII, 1926

     

     

    Marthe Donas, Onder de lamp, 1927

     

     

    Een Fries-Vlaams project in Museum Belvédère Oranjewoud.

    In dit Stijljaar 2017 zijn overal in het land tentoonstellingen te zien over De Stijl. De Stijl: een avant-garde stroming uit het begin van de 20e eeuw die invloedrijke kunstenaars heeft voortgebracht. 

     

    Prosper de Troyer, Compositie, 1920

     

     

    Jozef Peeters, Compositie, 1921

     

     

    Museum Belvédère toont werk van Stijlkunstenaars uit Noord-nederland en België ('Zuivere Beelding'). Vooral de schilders uit België waren mij onbekend. Ten onrechte. 

     

     

    Jan van der Zee, Compositie landschap, 1926

     

     

    Wobbe Alkema, Symmetrische Compositie, 1924

     

     

    Felix De Boeck, Abstracte compositie, 1921

     

     

    Er is daadwerkelijk contact geweest tussen de Noorderlingen Wobbe Alkema, Jan van der Zee en Vlaamse verwanten. In 1924 fietst Alkema naar België op uitnodiging van hoofdredacteur Jozef Peeters van het kunsttijdschrift 'Het Overzicht'. Ideeën worden uitgewisseld.

    Anders dan Nederlandse Stijlkunstenaars als Mondriaan en Doesburg werken de Noordelijke en Zuidelijke kunstenaars vrijer (met cirkels, rechthoeken en driehoeken) en kleuriger.

     

     

    Marthe Donas, Stilleven met koffiemolen, 1927

     

     

    Victor Servranckx, Opus 16 - Nachtelijk landschap met treinlawaai, 1923

     

     

    Daarom is de tentoonstelling in Belvédère zo interessant. Vooral het fijnzinnige werk van Marthe Donas en Felix De Boeck bevalt me zeer, evenals dat van Victor Servranckx. Natuurlijk blijven de schilderijen van Wobbe Alkema en Jan van der Zee altijd weer boeien.

     

     

    Carel Willink, Compositie, 1923

     

     

    Bovendien is op de tentoonstelling een vroeg, groot en kleurrijk werk van Carel Willink te zien. Tevens hangt er kunst van Johan Faber, Johanna Nieland, Hendrik Werkman, Prosper De Troyer, Pierre-Louis Flouquet, Jean-Jacques Gailliard, Paul Joostens, Jos Léonard, Karel Maes, Edmond van Dooren, Hubert Wolfs.

     

     

    Karel Maes, Roze Compositie, 1923

     

     

    Felix De Boeck, Compositie met kruis, 1922

     

     

    Wobbe Alkema, en Passant, 1922/1923

     

     

    Felix De Boeck, Abstracte Compositie, 1923

     

     

    Een heel mooie tentoonstelling die nog te zien is in Belvédère t/m 28 januari 2018 en die daarna naar België gaat.

     

     

    Wobbe Alkema, Linosnede

    Lees meer >> | 0 Reacties | 108 keer bekeken

  • KERSTVLOED 1717

    4 augustus 2017

    KUNSTROUTE KERSTVLOED 1717

    Noord Groningen

    1 juli t/m 1 oktober 2017

    Van Vliedorp tot Noordpolderzijl

     

    300 jaar geleden werd de Noordzeekust getroffen door een zware storm. Het water kwam tot aan Groningen, Dokkum, Zwolle en Amsterdam. Duizenden mensen verloren hun leven.

    Groningen organiseert als herdenking de Kunstroute Kerstvloed 1717. Op 13 bijzondere locaties zijn kunstwerken te zien van een 16-tal nationale en internationale kunstenaars die uit gebieden komen waar ook overstromingen hebben plaatsgevonden.

     

     

     

     

    We starten de route in Pieterburen, op de fiets. Eerst naar de botanische tuin bij de kerk met in de vijver en op andere plekken het werk van een kunstenaarscollectief uit New Orleans. Dan over het Dijksterpad naar de Waddendijk.

     

     

     

     

    Onderweg drie enorme 'nesten' van Roger Rigorth uit Duitsland, gevlochten in bomen. Gemaakt van essenhout en touw met een 17e eeuwse techniek. Zo hoog kwam het water ooit in de 17e eeuw. Van ver zijn de bollen al zichtbaar.

     

     

     

     

    Voor de wind fietsen we wisselend langs beide zijden van de dijk. Bij de Klutenplas drie torenactige beelden gemaakt van natuurlijke materialen door kunstenaars Jette Mellgren en Jan Johansen uit Denemarken.

     

     

     

     

     

     

     

     

     


     

    Verder op de dijk een groot object van de nederlander Rob Sweere. Door de kokers zicht op land, zee en lucht.

    Bij Noordpolderzijl in de kwelder een werk van Esther de Graaf.

     

     

     

     

     

     

     

     

    We fietsen richting Warffum. Vlak bij een oude dijk in een weiland een prachtige houten schelp van de japanner Terunisa Suzuki. Het werk verwijst naar restmateriaal dat loskomt bij een tsunami. Zowel de binnen- als buitenkant zijn zeer de moeite waard.

     

     

     

     

     

     

    Voorbij Warffum de imposante installatie van Richard Bolhuis, gemaakt van aardappelkisten, beschilderd met duizenden witte en zwarte lijnen.

    We passeren bij Den Andel een tweetal locaties en komen uiteindelijk weer in de buurt van Pieterburen.

     

     

     

     

     

     

     

     

    De Indonesiër Eko Prawoto toont in een weiland een grote ronde toren gemaakt van 324 pallets. Titel: Gotong Royong.

     

    Het is te laat om de rest van de kunstwerken te bekijken.

    We hebben zo'n dertig kilometer gefietst. De rest zou nog eens dertig kilometer kosten.

     

    We genoten van interessante kunst, het wijdse land, de vergezichten, de Waddenzee.

    Een deel van de route kan met de auto afgelegd worden.

    Aanbevolen!

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 114 keer bekeken

  • DE ONTDEKKING VAN MONDRIAAN

    15 juni 2017

     

     

     

     

    DE ONTDEKKING VAN MONDRIAAN

     

     

     

     

     

    Opnieuw een tentoonstelling over Mondriaan en De Stijl in het Gemeente Museum Den Haag. Zeer omvangrijk deze keer. Zo'n 300 schilderijen en tekeningen uit de collectie van het museum. De grootste Mondriaan collectie ter wereld zegt directeur Benno Tempel. Men moest woekeren met de ruimtes om alles kwijt te kunnen.

     

     

     

     

    In zaal 3 hangt een grote groep schilderen dicht naast en boven elkaar. Vooral vroege werken, vaak in de trant van de Haagse School. Alledaagse onderwerpen: landschappen, boerderijen, bomen, molens, etc. Geschilderd met een losse penseelstreek.

     

     

    Landschap met koeien aan een kanaal, 1890-1895, olieverf op doek

     

     

    Ven bij Saasveld, 1907, olieverf op doek

     

     

    Het grote naakt, 1912, olieverf op doek

     

     

    Tableau no. 4, olieverf op doek

     

     

     Meisjesportret, 1909, olieverf op doek

     

     

    Boerderij bij Duivendrecht, 1916, olieverf op doek

     

     

     

     

     

     

     

     

    Na het begin als landschapsschilder ontwikkelt Mondriaan zich meer en meer in de richting van abstractie. Bij iedereen wel bekend. Met als (onaf) eindpunt 'Victory Boogie Woogie', zijn laatste werk.    

     

                             

    Compositie met lijnen en met kleur, 1937, olieverf op doek

     

     

    Victory Boogie Woogie, 1942-1944   

     

    De ontdekking van Mondriaan

    3 juni t/m 24 september 2017

     

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 158 keer bekeken

  • VAN KONINGIN HATSJEPSOET TOT SCHILDER BART VAN DER LECK

    25 februari 2017

     

     

     

    Aanbidding van twee vergoddelijkte koninginnen, kalksteen  (ca 1292-1140 v. chr.)

     

     

    Piet Mondriaan, boerderij bij Duivendrecht,1916

     

     

    Bart van der Leck, Het snoepwinkeltje, 1910

     

     

     

    Van koningin Hatsjepsoet tot schilder Bart van der Leck

    Twee musea op één dag: 3500 jaar overbrugd

     

    In het Rijksmuseum van Oudheden Leiden zag ik de tentoonstelling 'Koninginnen van de Nijl'. In het Gemeentemuseum Den Haag: 'Piet Mondriaan en Bart van der Leck'.

     

     

     

     

     

     

     

    In Leiden wordt een prachtig beeld geschetst van het Nieuwe Rijk in het oude Egypte met krachtige koninginnen als Hatsjepsoet, Teje, Nefertiti en Nefertari.

     

    Wat is de verbinding van het oude Egypte met Bart van der Leck van De Stijl?

    In Egypte is de mens eeuw na eeuw op muren en papyrus afgebeeld met schouders en handen van voren gezien en gezicht en de rest van het lichaam in profiel. Het ene oog is eigenlijk ook een vooraanzicht. Er is weinig dieptewerking.

     

     

    Grafreliëf van Ptahmose, Kalksteen, ca 1275 - 1250 v. chr.

     

     

    En wat zien we bij Bart van der Leck? een vergelijkbare afbeeldingswijze. Later zal hij steeds abstracter gaan werken, zonder de werkelijkheid los te laten.

     

     

    Bart van der Leck, Het afscheid, 1913

     

     

    Bart van der Leck, De Storm, 1916

     

     

    De Stijl

    Naar aanleiding van de oprichting van De Stijl in 1917 organiseren meerdere musea en galeries dit jaar tentoonstellingen rond het thema De Stijl. Naast Den Haag zijn dat musea in Drachten, Leeuwarden, Eelde, Leiden, Utrecht, Amersfoort, Hoge Veluwe, Harderwijk, Arnhem, Winterswijk, Oisterwijk, Eindhoven, Bergeijk, Breda, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Helmond.

     

     

    Bart van der Leck, De houthakkers, 1928

     

     

    Piet Mondriaan, Compositie in lijn, 1916 - 1917

     

     

    Bart van der Leck, Compositie 1917 (hondenkar)

     

     

    In Den Haag nu de interessante tentoonstelling 'Piet Mondriaan en Bart van der Leck, de uitvinding van een nieuwe kunst'. De mooie uitgebreide catalogus in boekvorm heet: 'Piet Mondriaan en Bart van der Leck. De uitvinding van een nieuwe kunst. Laren 1916 – 1918'.

     

    Egypte

     

    Hatsjepsoet, als vrouwelijke koning afgebeeld

     

     

    Hatsjepsoet (1508 – 1458), getrouwd met de jong gestorven Thoetmosis II, regeerde 22 jaar.

     

     

    Teje, de vrouw van Amenhotep III (koning van ca. 1390 – 1353) was zelfs van burgerlijke afkomst.

     

     

     

    Nefertiti, beschilderd gips, ca. 1353-1363 v. chr.

     

     

    Prinses, dochter van Achnaton, ca. 1353-1336

     

     

    Nefertiti, bekend van haar beroemde portret, regeerde samen met Achnaton. Hun opvolger was Toetanchamon.

     

     

     

    Koningin Nefertari, hout en pigmenten

     

     

    Nefertari trad in het huwelijk met Ramses II (ca. 1301 – 1245) toen die 15 jaar oud was. Ze kreeg al tijdens haar leven een goddelijke status. 

     

     

    Schaalmodel graftombe koningin Nefertari

     

     

    Grafkamer koningin Nefertari

     

     

    Opzichter van harem, ca 1279-1213

     

     


    Bart van der Leck, De oogst (studie), 1913

     

    Tentoonstellingen nog te zien:

    Leiden, t/m 17 april 2017; Den Haag, t/m 21 mei 2017.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 521 keer bekeken

  • JOHAN VAN HELL

    17 december 2016

     

    Zelfportret met klarinet, 1909, olieverf op doek

     

     

    JOHAN VAN HELL

    OP KLARE TOON

     

    Tentoonstelling Museum MORE

    museum voor modern realisme, Gorssel

    9 oktober 2016 – 12 februari 2017

     

     

     

     

    Ik bezit een interessante oude affiche van 52 x 78 cm over een tentoonstelling in het Coopmanshûs te Franeker. Onderwerp: Johan van Hell.

    De affiche vermeldt geen jaartal, wel de data 10 januari – 22 februari.

    Het jaartal blijkt 1976 te zijn.

     

     

    Straatzangers, 1928, litho

    Te zien op de tentoonstelling in MORE

     

     

    Thom Mercuur, in 1976 conservator van het Coopmanshûs, kan gerust de ontdekker van Johan van Hell genoemd worden. De tentoonstelling is een groot succes.

    Na Franeker volgen musea in Arnhem, Amsterdam, Zwolle, Enschede, etc. Lovende recensies in kranten en tijdschriften.

     

    Johan van Hell (1898 – 1952) groeit op in een arbeidersgezin. Vader overlijdt jong. Hij doorloopt meerdere kunstopleidingen, zoals de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. Hij haalt de Middelbare Akte hand- en lijntekenen. Van Hell geeft tekenles aan het Barlaeus gymnasium.

    Daarnaast is hij musicus. Hij speelt klarinet op hoog niveau, onder andere in het Concertgebouworkest en geeft ook muziekles op het Muzieklyceum en de Volksmuziekschool.

    Verder is hij overtuigd en actief socialist, lid van de Arbeider Jeugd Centrale en de Sociaal Democratische Arbeiders partij, tevens oprichter van de Socialistische Kunstenaars Kring.

    Voor Van Hell is kunst een instrument in het opheffen van de sociale ongelijkheid. Doel is om kunst te scheppen die voor 'het volk' begrijpelijk is. Het is niet verwonderlijk dat in de roerige zeventiger jaren van de twintigste eeuw Van Hell herontdekt wordt.

     

     

    Stadsrand Amsterdam-Oost met regenboog, 1918, olieverf op doek

     

     

    Opkomend onweer, 1921, olieverf op doek

     

     

    Schaatsenrijders, 1919, olieverf op doek

     

     

    Hij schildert aanvankelijk in een losse schildersstijl, met Kubistische en Symbolistische invloeden. Later meer gestileerd, op basis van schematische indelingen, beïnvloed door De Stijl en de Nieuwe Zakelijkheid. Denkbeeldige diagonalen, driehoeken en ovalen maken de composities overzichtelijk en helder.

     

     

    Glazenwasser, 1927, olieverf op doek

     

     

    Vleeskar, 1925, olieverf op doek

     

     

    Viskar, 1926, olieverf op doek

     

     

    De viskraam, 1948, olieverf op doek

     

     

    Boekenstalletje, 1937, olieverf op doek

     

     

    Zijn aandacht gaat uit naar muzikanten, marktkooplui en andere straattaferelen.

    Geen woeste revolutionaire scènes, maar kleurrijke, enigszins verstilde, schilderijen. Litho's in vele tinten grijs en zwart.

     

     

    Straatmuzikanten, 1930, olieverf op doek

     

     

    Straatmuzikanten, 1925, olieverf op doek

     

     

    Misschien komt het door de affiche die ik bezit, maar voor mij vormen de litho's de krachtigste beelden.

     

     

    Het mannenkoor, 1948, litho op papier

     

     

    Zingende zaag, 1934, litho

     

    Zingende zaag, detail

     

     

     

     

    De grote, thematisch opgezette, tentoonstelling in museum MORE begint met straat- en marktscènes en eindigt met muzikanten en muzikale ensembles.

     

    Het orkest, 1928, olieverf op doek

     

     

    Straatmuzikant, 1944, olieverf op doek

     

     

    Catalogus: € 20,-

     

     

    Ingang Museum MORE

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 466 keer bekeken

  • SJOERD DE VRIES - 'HEIMWEE NAAR DE TOEKOMST'

    29 november 2016

     

     

    SJOERD DE VRIES

    Overzichtstentoonstelling

    'HEIMWEE NAAR DE TOEKOMST'

    Museum Belvédère Oranjewoud

     

     

     

    Landschap (Nannewijd), 1991, gemengde techniek in gelaagd karton

     

     

    Een heel mooie tentoonstelling over 60 jaar werk als kunstenaar. Landschappen, portretten, naakten en stillevens. Museum Belvédère heeft eerder regelmatig werk van Sjoerd de Vries laten zien. Toch zijn in deze expositie  nog onbekende of weinig bekende werken opgenomen. 

     

     

     

    Zelfportret, 1987, gemengde techniek in gelaagd karton

     

     

    Zelfportret, 1999, gemengde techniek in gelaagd karton

     

     

    Voor mij zijn de zelfportretten uit verschillende periodes van zijn leven aandachtstrekkers, maar dat geldt evenzeer voor de karakteristieke portretten van (Friese) schrijvers.

     

     

    Boom in de regen, 1974, gemengde techniek in gelaagd karton

     

     

    Landschap De Deelen, 2004, gemengde techniek in gelaagd karton

     

     

    In zijn landschappen krijgen water en rietkragen een prominente plaats. Vooral het natuurgebied De Deelen is door Sjoerd de Vries regelmatig tot onderwerp gekozen. Het ligt niet ver van Oranjewoud waar ik ben opgegroeid en van Heerenveen waar Sjoerd de Vries zijn atelier heeft.

     

     

    Van Panhuyskanaal, 1979, gemengde techniek in gelaagd karton

     

     

    Landschap (bij Dedgum), 1976, gemengde techniek in gelaagd karton

     

     

    Verrassend zijn twee 'schilderijen' met als titels: Van Panhuyskanaal; Landschap (bij Dedgum).

    Blijkbaar was hij geïnspireerd door waterkanten uit de buurt van Tjerkwerd waar ik nu woon.

    Ik had ze nog nooit gezien.

     

     

    Landschap (stage), 1984, gemengde techniek in gelaagd karton

     

     

    De tentoonstelling is nog te zien tot en met 8 januari 2017. 

    Catalogus: Sjoerd de Vries, 'Heimwee naar de toekomst', Susan van den Berg.

    www.museumbelvedere.nl

    Museum Belvédère, Oranje Nassaulaan 12, 8448MT, Oranjewoud.

    Openingstijden: di. t/m zo. van 11.00 - 17.00 uur.

     

     

    De Deelen, 1999, gemengde techniek in gelaagd karton

     

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 535 keer bekeken

  • ABORIGINAL KUNST AAMU

    13 oktober 2016

     

    Ron Yunkaporta, Joe Ngallametta, Joel Ngallametta, Wik Ceremonial Law poles, hout, okerpigmenten, veren, kapok, touw, 2007

     

     

    Queenie McKenzie, Hills Argument Gap, okers en pigment met synthetisch bindmiddel op linnen, 1996

     

     

    MAPPING AUSTRALIA

    Het land in kaart door de VOC en in Aboriginal Kunst

    Tentoonstelling in het AAMU, Museum voor hedendaagse Aboriginal Kunst te Utrecht.

    Daarnaast is er de permanente expositie.

     

     

    Judy Watson, Mt. Juliet 2x, potlood en acrylverf op doek, 2016

     

     

    We bezochten drie keer Australië en zijn er regelmatig met Aboriginal kunst in aanraking gekomen.

     

     

    Spinifex Arts mens collaborative, Pila Ngura, acrylverf op doek, 2016

     

     

    Bezoek aan het AAMU is een goede voorbereiding op een reis door Australië.

     

     

    Ronnie Tjampitjinpa, Tingari at Multjintja, Acryl op doek, 1994

     

     

    Zo'n 50000 jaar geleden leefden er al  Aboriginals in Australië. In grote harmonie met de natuur. Vanaf het eind van de 18e eeuw koloniseerden de Engelsen Australië en onderdrukten de Aboriginals.

    Hun nomadische leefwijze veranderde noodgedwongen. Tegenwoordig leven ze in afgelegen gebieden van het land maar ook in steden.  

    In ceremonies worden droomverhalen, scheppingsverhalen en wetten mondeling en door beweging doorgegeven. 

    Sinds de jaren 70 van de twintigste eeuw is Aboriginal kunst wereldwijd bekend geworden door moderne materialen als acrylverf, paneel en doek. Daarvóór was hun kunst minder blijvend vanwege gebruik van zand, eigen lichaam, of gebruiksvoorwerpen.

     

     

    Mimih geesten

     

     

    Uta Uta Tjangala, Yumari, synthetische verf op hardboard, 1974

     

     

    Naata Nungurrayi, Karrilwara, acryl op doek, 1999

     

     

    Onderwerpen van de Aboriginals: allerlei symbolen die mensen, dieren en landschapselementen voorstellen. Maar ook meer abstracte geometrische figuren, vaak lijkend op bovenaanzichten van landschappen.

     

    Iedere streek van Australië kent typerende Aboriginal kunst. Soms realistisch, soms abstract, of verhalend. Maar bijna altijd kleurig, in gestippelde of gearceerde patronen.

     

     

    Fred Ward, Tingari, acryl op paneel, 2014

     

     

    Dit jaar is het 400 jaar geleden dat de Nederlander Dirk Hartog met het schip De Eendracht landde op de westkust van Australië.

    In de tentoonstelling MAPPING AUSTRALIË wordt een verbinding gemaakt van kaarten van ontdekkingsreizigers met Aboriginal kunst.

     

    Te zien van 4 oktober 2016 tot 15 januari 2017

    AAMU, Oudegracht 176, Utrecht

    www.aamu.nl

     

    Nellie Stewart, Minyma Kutjara, acrylverf op doek, 2010

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 540 keer bekeken

  • BRIDGET RILEY EN DE GEBOGEN LIJN

    2 augustus 2016

     

     

     

     

    BRIDGET RILEY

    EN DE GEBOGEN LIJN

     

    Tentoonstelling 'Bridget Riley: The Curve Paintings 1961 – 2014'

    Gemeentemuseum Den Haag

     

    Kus, acryl op linnen, 1961

     

     

    De Engelse Kunstenares Bridget Riley (1931) maakt prachtige abstracte kunst. Kleur, gebogen lijnen en beweging zijn essentieel voor haar.

     

     

    Stroming, polymeerverf op karton, 1964

     

     

    De meest aandachttrekkende schilderijen in Den Haag hebben een groot formaat. Ze zijn zeer evewichtig opgezet en nauwkeurig geschilderd.

     

     

    Lagune 2, olieverf op linnen, 1997

     

     

    Droom, olieverf op linnen, 1999

     

     

     

    Zonder titel (Curve met rechte hoek), gouache op ruitjespapier, 1966

     

     

    Ook de precieze voorstudies op ruitjespapier zijn indrukwekkend.

     

    Boek: Bridget Riley, The Curve Paintings 1961 – 2014. Gemeentemuseum Den Haag

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 495 keer bekeken

  • CONSTANT IN TWEE EXPOSITIES

    31 juli 2016

     

     

     

     

     

     

     

     

    CONSTANT

    IN TWEE EXPOSITIES

     

    In 1938 schreef de historikus Johan Huizinga het boek Homo Ludens. Over de spelende mens.

     

    Beeldend kunstenaar Constant (Constant Nieuwenhuys, 1920 – 2005) baseerde zijn utopisch New Babylon op de ideeën in dit boek.

     

     

     

     

    Gemeentemuseum Den Haag. Compositie I (Alba), 1956

     

     

    Volgens Constant zal de mensheid het kapitalisme en de arbeid afschaffen. Door verregaande automatisering zal hij niet meer hoeven te werken en kan zich volledig wijden aan creativiteit: de homo ludens.

     

     

    Cobra Museum

     

     

     

    In twee tentoonstellingen wordt New Babylon van Constant tot leven gewekt.

    1. Gemeentemuseum Den Haag: 'Constant. New Babylon', 28 mei – 25 september 2016.

    2. Cobra Museum Amstelveen: 'Constant. Ruimte en kleur', 28 mei – 25 september 2016.

     

     

    Cobra Museum. Constructie met doorzichtige vlakken, 1954

     

     

    Cobra Museum. Een ruimte in kleur, 1952. Ontwerp: Constant en architect Aldo van Eyck

     

     

    Cobra Museum. Maanlandschap, 1956

     

     

    We zien in Gemeentemuseum en Cobramuseum werk van Constant gemaakt vanaf midden 20e eeuw. Objecten, bouwsels, maquettes, structuren, labyrinten van perspex, alluminium, draad, hout en andere materialen. Schilderijen, tekeningen, etsen, litho's en fotocollages. In de filmzaal van het Cobra museum is bovendien een mooie documentaire te zien over het laatste jaar van Constant's leven.

     

     

    Gemeentemuseum Den Haag. Kinderen en dieren, 1948

     

     

    Cobra Museum. De oorlog II, 1950

     

     

    Gemeentemuseum Den Haag. Het laddertje, 1949

     

     

    Aanvankelijk schildert Constant in de stijl van Cobra. Niet verwonderlijk, want hij is medeoprichter van de beweging.

     

     

    Gemeentemuseum Den Haag. Ontwerp voor een zigeunerkamp in Alba, 1956

     

     

    Gemeentemuseum Den Haag. Hangende sector,  1960

     

     

    Gemeentemuseum Den Haag. Klen Labyr, 1959

     

     

     

     

    Gemeentemuseum Den Haag. Ode aan het Odeon, 1969

     

     

    Later interesseert hij zich meer en meer voor de gebouwde omgeving, mede beïnvloed door de architect Aldo van Eyck.

     

     

    Gemeentemuseum Den Haag. Terrain vague II, 1973

     

     

    Tegen het eind van de zestiger jaren gaat hij weer meer schilderen. Het lijkt alsof zijn New Babylon onbereikbaar is geworden. Onderwerpen van zijn werk zijn nu vaak geweld en onderdrukking. Gekwelde figuren in desolate landschappen. Hij stelt onrecht aan de kaak.

     

     

    Gemeentemuseum Den Haag. Homo Ludens, 1964

     

     

    Bij het bekijken van de Constant exposities moet ik denken aan de gebroeders Das. Rudolf en Robbert Das hebben sinds de zestiger jaren van de 20e eeuw in zeer gedetailleerde technische tekeningen de toekomst verbeeld. Woonomgeving, vrije tijd, milieu, water, havens en zelfs de migrantenstroom maakten ze tot onderwerp van hun futuristische filosofieën. Boeken: 'Op zoek naar leefruimte', 'Wegen naar de toekomst' en 'Toekomstbeelden'.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 722 keer bekeken

  • TOPTENTOONSTELLINGEN GEMEENTEMUSEUM DEN HAAG

    17 mei 2016

     

     

     

    KAREL APPEL

    JAN TOOROP

     

     

     

    KAREL APPEL RETROSPECTIEF

     

     

    Laatste weekend. T/m 16 mei 2016. Meer dan 75 schilderijen, een tiental beelden, en zo'n 30 werken op papier. Naakten, landschappen, stadsgezichten, portretten. Vaak grote, kleurige, pasteuze schilderijen.

     

     

     

     

     

     

     

    JAN TOOROP (1858 -1928)

    ZANG DER TIJDEN

     

     

     

     

    Meer dan 150 werken: schilderijen, tekeningen, aquarellen, houtsnedes, litho's, etsen, koperreliëfs en tegeltableaus. Een schitterende tentoonstelling waarin de stijlen regelmatig wisselen. Hij was een zeer veelzijdig kunstenaar.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Boek: Jan Toorop, Zang der tijden

    Tentoonstelling t/m 29 mei 2016

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 624 keer bekeken

  • Meer blogs >>