Anoniem, Bulgarije, Hemelvaart van Christus, eind 16e, begin 17e eeuw

 

 

RIJKDOM IN HET DORDRECHTS MUSEUM

Haagse school, Oosters orthodoxe iconen en nog veel meer

 

 

Het Dordrechts Museum is te vinden op een historische plek in het centrum. In de Middeleeuwen stond hier een klooster. Sinds 1904 is het museum. Op de binnenplaats staan majestueuze bomen. De zang van merels weerkaatst tegen de muren.

 

Dordrechts Museum

 

 

Links van de ingang een serre waarin bezoekers koffie drinken. Het lijkt alsof ze buiten zitten.

 

 

George Hendrik Breitner, Schepen in een haven bij avond

 

 

Jan Hendrik Weissenbruch, Te Noorden bij Nieuwkoop, 1901

 

 

Anton Mauve, Boomschuiten met sleeppaarden op het strand van Scheveningen, 1876

 

 

Breitner, Zelfportret

 

 

Isaac Israels, Zelfportret, 1916


 


Op de begane grond hangt heel veel werk uit de 19e eeuw: van Willem Witsen, Mathijs en Willem Maris, George Hendrik Breitner, Jan Hendrik Weissenbruch, Willem Bastiaan Tholen, Anton Mauve, Isaac Israëls en anderen. Vertegenwoordigers van de Haagse School. Rasschilders met een trefzekere toets. Het museum bezit meerdere werken van iedere schilder.

 

 

Ary Scheffer, Portret van mevrouw Victor Place, 1852

 

 

Ary Scheffer, Mignon verlangend naar haar vaderland

 

 

Ary Scheffer, Portret van Frédéric Chopin

 

 

Ary Scheffer, De hemelse en Aardse liefde, 1850

 

 

Ary Scheffer, Buste van gravin Elisa Krasinska, marmer

 

 

 

Ook op de begane grond: romantische landschappen Van Barend Cornelis Koekkoek (1803-1862) en weemoedige portretten van Ary Scheffer (1795-1858). Een apart zaaltje is aan Scheffer gewijd, maar er hangt ook werk in het museumrestaurant.

 

 

 

Carel Willink

 

 

Kees Verwey, Het gele jakje

 

 

Via een brede trap naar de eerste verdieping. In het nieuwe deel de tentoonstelling 'GRAAG GEZIEN'. Uit het bezit van het Dordrechts Museum kozen (website)bezoekers hun persoonlijke favorieten en hebben deze van commentaar voorzien.

 

 

George Hendrik Breitner, Lauriergracht in de winter

 

 

Hendrik Willem Mesdag, Zonsondergang met garnalenvissers

 

 

Jan Schoonhoven, Reliëf VIII

 

 

Karel Appel, Kindje, kerkje, beestje

 

Robert Zandvliet, Zonder titel, 2005

 

 

Eugène Brands, Sunset; een landschap, 1983

 

 

De meest gekozen kunstwerken behoren tot de Haagse School: strandscènes en landschappen, maar gelukkig ook een aantal modernere schilderijen. Totaal meer dan 100: negentiende eeuws, twintigste eeuws en hedendaags werk door elkaar. Op de website worden ze 'verborgen schatten in de schijnwerpers' genoemd.

 

 

 

Nikola Genkov, Bulgarije, H. Johannes (Iwan) van Rila, midden 19e eeuw

 

 

Zacharias Tsanjuv, Bulgarije, H. Profeet Elia met episoden uit zijn leven, 1856

 

 

Ik ben vooral naar het museum gekomen voor 'WONDEREN VAN LICHT'. Iconen uit de partnersteden van Dordrecht: Recklinghausen en Varna. Een groot deel van de 80 schitterende iconen komt uit het Regionaal Historisch Museum te Varna in Bulgarije. Voornamelijk stammend uit de 18e en 19e eeuw, de tijd van de Bulgaarse Renaissance.

 

 

Zacharias Tsanjuv, Trjavna, Bulgarije, Geboorte van Johannes de Doper, 19e eeuw

 

 

Meester Anastas Karklissyski, Bulgarije, HH Cyrillus en Methodius, 1864

 

 

Nicola Genkov, Bulgarije, Heilige Drie-eenheid, 19e eeuw

 

 

Tijdens de vele bezoeken aan Bulgarije hebben we veel kerken en kloosters bezocht. Zelfs de meest simpele orthodoxe kerkjes hebben een zogenaamde iconostase: een wand samengesteld uit groepen iconen die de altaarruimte min of meer afschermt. De iconen in Bulgaarse kerken zijn echter vaak niet helder verlicht zoals nu in het museum. Met recht kan men ze hier 'wonderen van licht' noemen: helder, kleurig en gedetailleerd. Bovendien heeft 'Wonderen van licht' ongetwijfeld ook een religieuze betekenis.

 

 

Anoniem, bulgarije, Mater Dolorosa, 1847

 

 

Kantjso Ivantjsov, Bulgarije, Moeder Gods Hodegetria, 1845

 

 

De iconen zijn nog te zien t/m 22 februari 2015.