DE OASE VAN MATISSE

 

Stedelijk Museum Amsterdam

 

 

 

 

Meer dan 15 zalen van het Stedelijk Museum zijn voor Henri Matisse (1869-1954) gereserveerd. Het grootste overzicht van zijn werk in Nederland ooit.

Schilderijen, tekeningen, knipselwerken, glas-in-lood, wandkleden, kazuifels, drukwerk, affiches en beelden.

 

 

Voorbeelden:

 

Stilleven met boeken, ca. 1895, olieverf op doek

 

Een erg vroeg werk van Matisse: 'Stilleven met boeken' uit 1895.

 

 

 

Een straat in Arceuil, 1898, olieverf op doek

 

'Een straat in Arceuil' (1898), geschilderd in felle kleurvlakken, is het resultaat van een reis van een half jaar naar Corsica.

 

 

 

Odalisk, 1920-1921, olieverf op doek

 

In 1912 en 1913 maakt hij reizen naar Marokko waar hij in aanraking komt met de oosterse wereld. Later zal hij naar aanleiding hiervan een serie 'odalisken' schilderen.

 

 

 

 

 

Gezicht op de Notre Dame, 1914, olieverf op doek

 

 

Piet Mondriaan, Compositie 4, 1913, olieverf op doek

 

In een aantal zalen zijn werken van Matisse op een geslaagde manier gecombineerd met schilderijen van tijdgenoten, voorlopers of navolgers. Een mooi voorbeeld is de wand met Matisse's sterk geabstraheerde 'Gezicht op de Notre Dame' (1914) geflankeerd door twee prachtige Mondriaans.

 

 

 

De dans, 1938, gouache op papier, geknipt en geplakt, inkt

 

 

'La Danse' (1938) is een ontwerp voor het tijdschrift Verve 1, no. 4. Kleurig, levendig en ritmisch. Hier gebruikt hij al de knipseltechniek die later tot fantastische resultaten zal leiden.

 

 

 

De parkiet en de zeemeermin, 1952-1953, gouache op papier, uitgeknipt en geplakt op papier, gemonteerd op doek

 

 

Vaak heb ik in het oude Stedelijk museum 'De parkiet en de zeemeermin' (1952-1953) gezien. Een grote vrolijke tuin met kleurige bladeren, vruchten en een 'parkiet' en 'zeemeermin'. Nu is het te zien in een grote bovenzaal.

De kleuren zijn eerst in gouache techniek op papier geschilderd, waarna de uitgeknipte beelden op papier zijn geplakt en gemonteerd op doek.

 

 

 

Blauw naakt met groene kousen, 1952, gouache op papier, uitgeknipt en geplakt op papier

 

 

In het atelier van Matisse hingen naast 'De parkiet en de zeemeermin' 'Blauw naakt met groene kousen' (1952) en 'Blauw naakt, touwtjespringster' (1952).

 

 

 

Kerstnacht, 1952, glas-in-lood

 

 

Het glas-in-loodraam 'Kerstnacht' (1952) is een opdracht van het tijdschrift Life.

 

 

 

Polynesië, de lucht, 1947-1948, wandtapijt 

 

 

Polynesië, de zee, 1947-1948, wandtapijt

 

 

Naar aanleiding van een reis naar Tahiti ontwerpt Matisse 'Polynesië, de zee' (1947 – 1948) en 'Polynesië, de lucht' (1947 – 1948) als knipsels. Het moeten uiteindelijk tapijten worden. De twee wandkleden hangen naast elkaar in het museum. Groot, krachtige vormen, passend bij zee en lucht. Levendig, in de kleuren licht- en donkerblauw en wit.

 

 

 

Herinnering aan Oceanië, 1952-1953, gouache op papier, geknipt en geplakt, houtskool, bevestigd op doek

 

 

Tot slot een sterk geabstraheerde 'Herinnering aan Oceanië' (1952-1953), gebaseerd op een foto vanuit een raam in Tahiti. Een boot, gordijnen en een vrouw lijken het beeld te bepalen.

 

 

_________________________________________

De Oase van Matisse is nog te zien tot 16 augustus 2015 in het Stedelijk Museum Amsterdam