Leo Gestel in Laren
Tentoonstelling 'Leo Gestel – De mooiste modernist'
Singer Laren, 25 januari – 25 mei 2015
Zelfportret Leo Gestel, ca 1903, Houtskool en krijt op papier
Wat bij kunstschilder Leo Gestel (1881-1941) erg duidelijk wordt na het bekijken van de tentoonstelling in Laren: zijn voortdurende vernieuwing.
Met Piet Mondriaan (1872-1944) en Jan Sluijters (1881-1957) wordt hij tot de 'ultra modernen' gerekend.
Jonge vrouw lezend onder lamp, 1909, olieverf op doek
Herfstdag te Nijmegen, 1909, olieverf op doek
Naaktfiguur tegen licht, 1909, olieverf op doek
Herfst, 1909, olieverf op doek
Kubistische vrouwenfiguur, 1913, olieverf op doek
De baai op Mallorca, 1914, olieverf op doek
Terugkomst van de akkers, 1919, olieverf op doek
Drie Huizer vrouwen, 1929
Leo Gestel experimenteert met pointillisme, luminisme, kubisme, futurisme en tenslotte met het expressionisme. Hij zoekt steeds nieuwe uitdagingen, mede door reizen naar Frankrijk (Parijs), Mallorca, Duitsland, Italië en Vlaanderen. In eigen land woont en werkt hij op verschillende plaatsen: Amsterdam, Laren, Bergen, Beemster en Blaricum.
Opleidingsgeschiedenis: Lagere Acte Handtekenen; MO Acte Tekenen, Rijksnormaalschool voor Teekenonderwijzers; Rijksacademie te Amsterdam.
In meerdere zalen van het Singer Museum hangen zijn olieverfschilderijen, litho's, pastel- en houtskooltekeningen. Thematisch gegroepeerd.
Portret van een jonge vrouw, ongedateerd, pastel op papier
Liggend naakt, 1911, waterverf en pastel op papier
Uit de pasteltekeningen blijkt dat hij een heel goed tekenaar is. Sommige van de tekeningen hebben een onverwacht groot formaat. We vinden het de mooiste werken van de tentoonstelling.
Zelfportret, 1916, houtskool, wit gehoogd op papier
Bij 'Leo Gestel – De mooiste modernist' hoort het fraaie boek 'Leo Gestel 1881-1941', uitgeverij Thoth Bussum / Singer Laren. Bijdragen van Jan Rudolph de Lorm, Caroline Roodenburg-Schadd, Anne van Lienden.