Drie dekselpotten, vermoedelijk Uaxactun, Guatemala, 250-600 n. Chr.

 

 

MAYA'S,

HEERSERS VAN HET REGENWOUD

28 februari  t/m 4  september 2016

Drents Museum Assen

 

 

 

 

Feest der herkenning in Assen

 

In 1993 maakten we een rondreis door Mexico en Guatemala.

Doel was de cultuur van de Maya's. Hun rituelen, kerken,

kleding, markten, maar vooral de resten van hun imposante steden in het regenwoud.

 

 

 

 

Op het schiereiland Yucatan bezochten we de opgegravingen van Palenque, Tikal, Chichén Itza, Uxmal, Labna en Tulum. Goed te doen met een busje. De nederzettingen van Yaxcilán en Bonampak bereikten we destijds na respectievelijk een vaartocht per boot over de Usumacinta rivier en een dagtocht te voet.

 

 

Steen met 160 hiërogliefen, Cancuén, Guatemala, AD 799

 

 

De bloeiperiode van de Maya's lag globaal tussen 250 – 900 na Chr.

In de regenwouden bouwden de Maya's indrukwekkende stadstaten met enorme tempels en paleizen. Iedere stadstaat werd geleid door een koning met een goddelijke status. Hij was gepositioneerd tussen de mensen en de godenwereld.

 

 

Een waardige koning, Machaquila, Guatemala, AD 816

 

 

De staten bevochten elkaar voortdurend. Het ging daarbij om macht, maar ook om landbouwgrond. Mensenoffers waren daarbij niet uitgesloten.

 

 

Maïs in overvloed, Dzibilnocac, Mexico, 600-800 n. Chr.

 

 

Vuurstenen klingen in de vorm van de maïsgod (en profil), Laagland Guatemala, 250-900 n. Chr.

 

 

Maïs was het hoofdvoedsel. Volgens de Maya's waren de mensen door de goden van maïs gemaakt. Eén van hun goden was de maïsgod.

 

 

Een gevangene, Dos Pilas, Guatemala, 600-900 n. Chr.

 

 

De Maya's hadden een verbluffende kennis van astronomie en de beweging van sterren, planeten, maan en zon. Hun kalenders waren opvallend nauwkeurig.

 

 

Bondgenoten, La Corona, Guatemala, 677 n. Chr.

De hiërogliefentekst vertelt over huwelijken tussen dochters van de Kaan-dynastie uit Calakmul en de heersers van La Corona.

 

 

Het meest interessante aspect van hun cultuur is wel het Mayaschrift. Bekend zijn meer dan 800 hiërogliefen: combinaties van gestileerde afbeeldingen en tekens die woorden, getallen en klanken voorstellen. Strak geordend op stèles, muren, aardewerk, beelden of objecten van jade.

 

 

Een pijnlijk overgangsritueel, Dos Pilas, Guatemala, 600-800 n. Chr.

De jonge prins K'awiil Chan ondergaat een pijnlijk bloedoffer. De penis wordt doorboord met een roggestekel.

 

 

Fragment van latei, La Pasadita, Guatemala, 600-800 n. Chr.

Rechts koning Vogel Jaguar. Voor hem vazal Tiloom, die een geboeide gevangene toont.

 

 

Na de bloeiperiode verlieten de Maya's abrupt hun steden. Waarom? Een sluitende verklaring is er nog steeds niet. Wel is zeker dat het Mayavolk nog steeds bestaat. Ze hebben de Conquista van de Spanjaarden overleefd. In de afgelegen hooglanden van Guatemala en Mexico bleven de Maya tradities bewaard.

 

 

Jade plaquette van de Nar-god, Topoxte, Guatemala, 600-900 n. Chr.

 

 

De expositie in het Drents Museum geeft een sfeervol beeld van de intrigerende, hoogstaande en tegelijkertijd mysterieuze beschaving.

De tentoonstellingsopbouw is trapsgewijs, alsof het een Mayatempel betreft. Films en 3D-reconstructies completeren het geheel.

Er is inmiddels al veel gepubiceerd over de Maya's. In het museum zijn meerdere boeken te koop waaronder het tentoonstellingsboek 'Maya's, heersers van het regenwoud' onder redactie van V.T. van Vilsteren en N. Grube.

 

 

Wierookbrander in Teotihuacan-stijl, Zuidkust Guatemala, 250-900 n. Chr.

 

 

Drents Museum

Brink 1, Assen

www.drentsmuseum.nl