
Blog
-
CONSTANT IN TWEE EXPOSITIES
31 juli 2016CONSTANT
IN TWEE EXPOSITIES
In 1938 schreef de historikus Johan Huizinga het boek Homo Ludens. Over de spelende mens.
Beeldend kunstenaar Constant (Constant Nieuwenhuys, 1920 – 2005) baseerde zijn utopisch New Babylon op de ideeën in dit boek.
Gemeentemuseum Den Haag. Compositie I (Alba), 1956
Volgens Constant zal de mensheid het kapitalisme en de arbeid afschaffen. Door verregaande automatisering zal hij niet meer hoeven te werken en kan zich volledig wijden aan creativiteit: de homo ludens.
Cobra Museum
In twee tentoonstellingen wordt New Babylon van Constant tot leven gewekt.
1. Gemeentemuseum Den Haag: 'Constant. New Babylon', 28 mei – 25 september 2016.
2. Cobra Museum Amstelveen: 'Constant. Ruimte en kleur', 28 mei – 25 september 2016.
Cobra Museum. Constructie met doorzichtige vlakken, 1954
Cobra Museum. Een ruimte in kleur, 1952. Ontwerp: Constant en architect Aldo van Eyck
Cobra Museum. Maanlandschap, 1956
We zien in Gemeentemuseum en Cobramuseum werk van Constant gemaakt vanaf midden 20e eeuw. Objecten, bouwsels, maquettes, structuren, labyrinten van perspex, alluminium, draad, hout en andere materialen. Schilderijen, tekeningen, etsen, litho's en fotocollages. In de filmzaal van het Cobra museum is bovendien een mooie documentaire te zien over het laatste jaar van Constant's leven.
Gemeentemuseum Den Haag. Kinderen en dieren, 1948
Cobra Museum. De oorlog II, 1950
Gemeentemuseum Den Haag. Het laddertje, 1949
Aanvankelijk schildert Constant in de stijl van Cobra. Niet verwonderlijk, want hij is medeoprichter van de beweging.
Gemeentemuseum Den Haag. Ontwerp voor een zigeunerkamp in Alba, 1956
Gemeentemuseum Den Haag. Hangende sector, 1960
Gemeentemuseum Den Haag. Klen Labyr, 1959
Gemeentemuseum Den Haag. Ode aan het Odeon, 1969
Later interesseert hij zich meer en meer voor de gebouwde omgeving, mede beïnvloed door de architect Aldo van Eyck.
Gemeentemuseum Den Haag. Terrain vague II, 1973
Tegen het eind van de zestiger jaren gaat hij weer meer schilderen. Het lijkt alsof zijn New Babylon onbereikbaar is geworden. Onderwerpen van zijn werk zijn nu vaak geweld en onderdrukking. Gekwelde figuren in desolate landschappen. Hij stelt onrecht aan de kaak.
Gemeentemuseum Den Haag. Homo Ludens, 1964
Bij het bekijken van de Constant exposities moet ik denken aan de gebroeders Das. Rudolf en Robbert Das hebben sinds de zestiger jaren van de 20e eeuw in zeer gedetailleerde technische tekeningen de toekomst verbeeld. Woonomgeving, vrije tijd, milieu, water, havens en zelfs de migrantenstroom maakten ze tot onderwerp van hun futuristische filosofieën. Boeken: 'Op zoek naar leefruimte', 'Wegen naar de toekomst' en 'Toekomstbeelden'.
Lees meer >> | 2170 keer bekeken
-
TOPTENTOONSTELLINGEN GEMEENTEMUSEUM DEN HAAG
17 mei 2016KAREL APPEL
JAN TOOROP
KAREL APPEL RETROSPECTIEF
Laatste weekend. T/m 16 mei 2016. Meer dan 75 schilderijen, een tiental beelden, en zo'n 30 werken op papier. Naakten, landschappen, stadsgezichten, portretten. Vaak grote, kleurige, pasteuze schilderijen.
JAN TOOROP (1858 -1928)
ZANG DER TIJDEN
Meer dan 150 werken: schilderijen, tekeningen, aquarellen, houtsnedes, litho's, etsen, koperreliëfs en tegeltableaus. Een schitterende tentoonstelling waarin de stijlen regelmatig wisselen. Hij was een zeer veelzijdig kunstenaar.
Boek: Jan Toorop, Zang der tijden
Tentoonstelling t/m 29 mei 2016
Lees meer >> | 1713 keer bekeken
-
WONEN IN DE AMSTERDAMSE SCHOOL
21 april 2016WONEN IN DE AMSTERDAMSE SCHOOL
Ontwerpen voor het interieur, 1910 - 1930
T/m 28 augustues 2016
Stedelijk Museum Amsterdam
Een grote, interessante tentoonstelling over interieurontwerpen van de Amsterdamse School. Meubelen, klokken, lampen, glas-in-lood, keramiek, textiel, affiches en boekbanden. Zo'n 500 objecten zijn in de tentoonstelling opgenomen, onder andere afkomstig van verzamelaars en erfgenamen van vormgevers. Alleen al de tientallen klokken zijn een bezoek aan het Stedelijk meer dan waard.
De Amsterdamse School was een unieke stijl in architectuur en vormgeving.
Kenmerken: fantasierijke vormen; grillige of geometrische stijl; opvallend kleurgebruik; bijzondere details.
Catalogus: € 25,-
Zie ook: 100jaaramsterdamseschhol.nl
www.stedelijk.nl
Stedelijk Museum: Museumplein 10
Openingstijden: elke dag (!) 10.00 - 18.00 uur; vrijdag 10.00 - 22.00 uur.
Lees meer >> | 2228 keer bekeken
-
MAYA'S, HEERSERS VAN HET REGENWOUD
28 maart 2016Drie dekselpotten, vermoedelijk Uaxactun, Guatemala, 250-600 n. Chr.
MAYA'S,
HEERSERS VAN HET REGENWOUD
28 februari t/m 4 september 2016
Drents Museum Assen
Feest der herkenning in Assen
In 1993 maakten we een rondreis door Mexico en Guatemala.
Doel was de cultuur van de Maya's. Hun rituelen, kerken,
kleding, markten, maar vooral de resten van hun imposante steden in het regenwoud.
Op het schiereiland Yucatan bezochten we de opgegravingen van Palenque, Tikal, Chichén Itza, Uxmal, Labna en Tulum. Goed te doen met een busje. De nederzettingen van Yaxcilán en Bonampak bereikten we destijds na respectievelijk een vaartocht per boot over de Usumacinta rivier en een dagtocht te voet.
Steen met 160 hiërogliefen, Cancuén, Guatemala, AD 799
De bloeiperiode van de Maya's lag globaal tussen 250 – 900 na Chr.
In de regenwouden bouwden de Maya's indrukwekkende stadstaten met enorme tempels en paleizen. Iedere stadstaat werd geleid door een koning met een goddelijke status. Hij was gepositioneerd tussen de mensen en de godenwereld.
Een waardige koning, Machaquila, Guatemala, AD 816
De staten bevochten elkaar voortdurend. Het ging daarbij om macht, maar ook om landbouwgrond. Mensenoffers waren daarbij niet uitgesloten.
Maïs in overvloed, Dzibilnocac, Mexico, 600-800 n. Chr.
Vuurstenen klingen in de vorm van de maïsgod (en profil), Laagland Guatemala, 250-900 n. Chr.
Maïs was het hoofdvoedsel. Volgens de Maya's waren de mensen door de goden van maïs gemaakt. Eén van hun goden was de maïsgod.
Een gevangene, Dos Pilas, Guatemala, 600-900 n. Chr.
De Maya's hadden een verbluffende kennis van astronomie en de beweging van sterren, planeten, maan en zon. Hun kalenders waren opvallend nauwkeurig.
Bondgenoten, La Corona, Guatemala, 677 n. Chr.
De hiërogliefentekst vertelt over huwelijken tussen dochters van de Kaan-dynastie uit Calakmul en de heersers van La Corona.
Het meest interessante aspect van hun cultuur is wel het Mayaschrift. Bekend zijn meer dan 800 hiërogliefen: combinaties van gestileerde afbeeldingen en tekens die woorden, getallen en klanken voorstellen. Strak geordend op stèles, muren, aardewerk, beelden of objecten van jade.
Een pijnlijk overgangsritueel, Dos Pilas, Guatemala, 600-800 n. Chr.
De jonge prins K'awiil Chan ondergaat een pijnlijk bloedoffer. De penis wordt doorboord met een roggestekel.
Fragment van latei, La Pasadita, Guatemala, 600-800 n. Chr.
Rechts koning Vogel Jaguar. Voor hem vazal Tiloom, die een geboeide gevangene toont.
Na de bloeiperiode verlieten de Maya's abrupt hun steden. Waarom? Een sluitende verklaring is er nog steeds niet. Wel is zeker dat het Mayavolk nog steeds bestaat. Ze hebben de Conquista van de Spanjaarden overleefd. In de afgelegen hooglanden van Guatemala en Mexico bleven de Maya tradities bewaard.
Jade plaquette van de Nar-god, Topoxte, Guatemala, 600-900 n. Chr.
De expositie in het Drents Museum geeft een sfeervol beeld van de intrigerende, hoogstaande en tegelijkertijd mysterieuze beschaving.
De tentoonstellingsopbouw is trapsgewijs, alsof het een Mayatempel betreft. Films en 3D-reconstructies completeren het geheel.
Er is inmiddels al veel gepubiceerd over de Maya's. In het museum zijn meerdere boeken te koop waaronder het tentoonstellingsboek 'Maya's, heersers van het regenwoud' onder redactie van V.T. van Vilsteren en N. Grube.
Wierookbrander in Teotihuacan-stijl, Zuidkust Guatemala, 250-900...
Lees meer >> | 1757 keer bekeken
-
MOOI VAN MERCUUR
27 februari 2016Boele Bregman
1. 'MOOI VAN MERCUUR'
2. 'VASTE COLLECTIE'
3. 'GOED GEKOZEN'
Museum Belvédère, Oranjewoud
Er is weer een grote verscheidenheid aan mooi werk te zien in museum Belvédère.
1. Mooi van Mercuur (t/m 15 mei 2016)
Op woensdag 20 januari 2016 overleed Thom Mercuur. Ter nagedachtenis presenteert het museum in de westvleugel een serie werken die hij verzamelde.
Prachtige schilderijen van o.a. Thijs Rinsema, Wobbe Alkema, Vilmos Huszar, Jan Mankes en Sjoerd de Vries.
Thijs Rinsema, Compositie, 1925
Wobbe Alkema, En Passant, 1921
Vilmos Huszar, Compositie, 1947
Sjoerd de Vries, De Deelen, 2006
2. Kunst uit de vaste collectie van het museum
We genieten van Ed Dukkers, Willem van Althuis, Folkert Haanstra sr., Jan Mankes, Thijs Rinsema, Jonas Snijder, Boele Bregman.
Willem van Althuis, Zuurkoolpakhuis, 1970, 1972
Folkert Haanstra sr., Landschap met treurbomen, 1946
Thijs Rinsema, Anna May Wong, 1938
Jonas Snijder, Friesland, 2009-2010
Jan Mankes, Vogelnestje met groen eitjes, 1910
Jan Mankes, Steenuiltje op beker, 1909
Van Jan Mankes hangen er meer dan 20 schilderijen. Ook de nieuwste aanwinst van het museum.
3. Goed gekozen (t/m 6 maart 2016)
In 'Goed gekozen' wordt een selectie getoond van de collectie van Pleun en Mieke van Toledo.
Leo Gestel, Boerderij in Bergen, 1916
Geer van Velde, Transparance brisée, 1947/ 1948
Bram van Velde, Montrouge, 1948
Robert Zandvliet, zonder titel, 2007
De collectie omvat 5 aandachtsgebieden: Hollands Expressionisme (o.a. Leo Gestel); Groninger Expressionisme (o.a. Hendrik Werkman); Lyrisch abstracte schilderkunst (o.a. Bram en Geer van Velde); Zero (o.a. Jan Schoonhoven); Eigentijdse kunst (o.a. Emo Verkerk).
Geer van Velde, Compositie, 1950/1952
Vooral de schilderijen van Geer van Velde zijn prachtig vanwege de rustige evenwichtigheid in vorm en kleur.
Lees meer >> | 2775 keer bekeken
-
VERWANTSCHAP
23 februari 2016VERWANTSCHAP
Dubbelexpositie in
KRUITHUIS en WILLEM II FABRIEK
's-Hertogenbosch
Niet meer dan 10 minuten kost de wandeling tussen het Kruithuis en de Willem II sigaren fabriek.
Beide historische gebouwen zijn op fraaie wijze geschikt gemaakt voor exposities van hedendaagse kunst.
De buitenzijde van de Willem II fabriek lijkt onaangetast. Binnen een aangename mix van oud en nieuw. We worden verwelkomd door een baliemedewerkster. Ze zit in een oude stijlvolle conciërgeruimte. Het contactraampje wordt omhoog geschoven als we haar vragen om informatie. De toegang is gratis.
De hallen met ijzeren pilaren, ramen, deuren en trappen geven een goede indruk van de oorspronkelijke functie. Wanden, plafonds en verlichting zijn sterk gemoderniseerd.
Op de bovenste verdieping zijn ateliers van kunstenaars gesitueerd.
Op de begane grond en eerste verdieping exposeert een achtiental kunstenaars onder het motto: VERWANTSCHAP.
Theo Besemer
Lisetteh Marian Vergouwen
Grote werken van Theo Besemer vallen op, maar ook de kleine etsjes van uilen van Lisetteh Marian Vergouwen die achter het glas van haar atelier hangen.
Tjibbe Hooghiemstra
Tjibbe Hooghiemstra
Tjibbe Hooghiemstra is geïnspireerd door een boek van Madame Vaudry. Een boek met een marmeren kaft. Bloemen speelden blijkbaar een rol in het leven van Madame Vaudry. Plotseling stopt het geschrevene. Pagina's zijn eruit gesneden. Wat is er allemaal gebeurd? Intrigerende kunst.
Kruithuis
Het markante zeskantige Kruithuis is voor een groot deel nog in oude staat. Uitgesleten torentrapjes verbinden de beneden- en bovenverdieping. In acht zalen is de expositie VERWANTSCHAP te zien. De ruimtes hebben kenmerkende namen als granaatzaal, kanonzaal, kruitkamer en mijnzaal.
Een binnenplaats is geschikt voor beeldhouwwerken.
Frans Beerens
Frans Beerens
Binnen, aan weerzijden van de ingang vallen onmiddellijk de grote weefsels op van Frans Beerens, gemaakt op basis van zwart-wit foto's. Foto's van verlaten landschappen in verschillende Europese landen.
Jan Moerbeek
Jan Moerbeek
Op de eerste verdieping onder de imposante zolderbalken een interessante serie schilderijen van Jan Moerbeek. Op ieder werk gaan kleur en getekend objecten mooi samen.
Susanne Silvertant
Susanne Silvertant
Susanne Silvertant toont forse keramische sculpturen. Vaak architectonische vormen die uit oude beschavingen lijken te komen.
Op de binnenplaats staan strakke beelden van cortenstaal, gemaakt door Helen Vergouwen.
.
_______________________________________
VERWANTSCHAP: van 16/01/2016 – 28/02/2012
Openingstijden: woensdag – zondag van 11.00 – 17.00 uur
Kruithuis: Citadellaan 7, € 3.50
Willem II fabriek: Boschveldweg 471, gratis
Voor nieuwe exposities:
www.stokpunt.nl en www.willem2fabriek.nl
Lees meer >> | 1607 keer bekeken
-
Van Centraal Station Den Haag naar Beelden aan Zee Scheveningen
3 oktober 2015Beeld op duin voor Museum Beelden aan zee Scheveningen
Van het Centraal Station Den Haag
naar
Beelden aan Zee Scheveningen
Wandeling Den Haag – Scheveningen (Internet: Route You, 11,4 km).
Eerst langs bekende Haagse bezienswaardigheden: Binnenhof, het Torentje, het Mauritshuis, Escher Museum, Lange Voorhout, Paleis Noordeinde, Oude Stadhuis, Grote of St. Jacobskerk.
Straatjes met huizen, gebouwen en ornamenten in de stijl van Art Deco of Jugendstil waar je gemakkelijk voorbijloopt.
Vredespaleis
Na enige tijd lopen Het Vredespaleis, de zetel van het Permanent Hof van Arbitrage, het Internationaal gerechtshof van de Verenigde Naties. Druk fotograferende aziaten. Eén vraagt me hem op de foto te zetten met het paleis op de achtergrond.
Ik kies een alternatieve route door de Scheveningse Bosjes en het Van Stolkpark. Madurodam laat ik rechts liggen.
Dan de pier en het Kurhaus. Museum Beelden aan Zee dichtbij.
Tom Otterness
Ervóór op de boulevard de aandoenljke bronzen beelden van Tom Otterness, opgebouwd uit kubussen, cilinders en bollen. Piepklein en meer dan manshoog.
Bij de ingang van het Museum staat een grote groep scholieren. We zien ze later serieus tekeningen en beschrijvingen van kunstwerken maken, staand, of zittend en liggend op de grond.
Beelden aan Zee behoort met het Haags gemeentemuseum, Kröller-Müller op de Veluwe en Belvédère te Oranjewoud tot de mooiste musea van Nederland. Half gelegen in een duin, met één grote expositiezaal en verschillende kleinere ruimtes. Beelden op twee binnenplaatsen en op het dak.
Hoofdtentoonstelling (tot 25/10/2015):
VORMIDABLE, hedendaagse Vlaamse Beeldhouwkunst.
Zo'n 34 Vlaamse beeldhouwers tonen hun werk in het museum.
Renato Nicolodi, Kazemat 1
Panamarenko, Raven's Variable Matrix
Verrassend. Gevarieerd. Met bekende namen als Panamarenko en Tahon, maar ook veel mij onbekende kunstenaars.
Op de binnenplaats naast het museumcafé zes niet-Vlaamse beelden. Prachtig gegroupeerd in de ruimte.
Rob Stultien, Afrodite van Surtain
Op het dak een fraai uitzicht op de zee en op de krachtige beelden.
Karel Appel, The cry, 1993
In een tussengang een hangend reliëf van Karel Appel
Lees meer >> | 2244 keer bekeken
-
ZERO in het Stedelijk Museum Amsterdam
20 september 2015ZERO.
LET US EXPLORE THE STARS.
Een grootschalig overzicht van de internationale avant-gardistische kunstenaarsgroep ZERO in het keldercomplex van het Stedelijk Museum. Te bereiken via de verbazend lange, futuristische roltrap.
ZERO verzette zich in de jaren 50 en 60 tegen de heersende expressionistische en emotionele kunst.
ZERO kunstenaars maakten vaak monochrome, eenkleurige schilderijen in felle tinten, maar ook volkomen witte werken.
Verder werden allerlei onverwachte materialen gebruikt zoals kratten, veren, waterzakjes, bouten, moeren, spijkers, autobanden, radertjes, spiegels, etc.
Jesús Rafael Soto, Blauwe, zwarte en zlveren relaties, 1969
Henk Peeters, Akwarel, 1966
Met water gevulde zakjes
Henk Peeters, Detail
Jan Schoonhoven, R62-16, 1962
Verf, karton, krantenpapier, hout
Armando, 1961-1963
Armando, detail
In het Stedelijk Museum is werk van zowel buitenlandse als Nederlandse ZERO kunstenaars te zien: Jean Tinguely, Yves Klein, Daniel Spoerri, Jesus Rafael Soto, Lucio Fontana, Pierre Manzoni, Yajoi Kusama, Armando, Jan Henderikse, Henk Peeters, jan Schoonhoven, Herman de Vries en vele anderen.
75 werken komen direct uit de collectie van het museum, evenals archiefmateriaal van eerdere tentoonstellingen over ZERO in het Stedelijk Museum in 1962 en 1965.
In 1965 wordt het internationale netwerk van ZERO ontbonden.
WAT GING VOORAF AAN ZERO?
Jean Dubuffet, Oude geslepen babbelaar, 1957
Corneille, Het vrolijke ritme van de stad, 1949
Eugène Brands, Wing, 1949
Eugène Brands, Teken in Orion, 1948
Karel Appel, Zonder titel, 1948
Op weg naar de ZERO tentoonstelling in het museumgebouw valt meteen een aantal expressieve schilderijen op, gemaakt na WOII. Van kunstenaars die zich lieten inspireren door kindertekeningen en primitieve kunst. Vaak groot werk, geschilderd in explosieve kleuren en vormen.
De ZERO beweging zette zich af tegen deze expressionistische, emotionele schilderkunst.
De tentoonstelling over ZERO is nog te zien tot en met 8 november 2015 in het Stedelijk Museum.
Lees meer >> | 1993 keer bekeken
-
LANDGOEDEREN 'ORANJEWOUD' en 'ORANJESTEIN'
13 september 2015Tekening slot Oranjewoud en slot Oranjestein
Friezen op besite by Marijke Meu
Friezen op bezoek bij Prinses Maria Louise
12 t/m 16 september 2015 op het Landgoed Oranjewoud. Openingstijden: 11.00 -17.00 uur. Toegang gratis.
Het landgoed Oranjewoud wordt in 1676 door weduwe Albertine Agnes van stadhouder Willem Frederik aangekocht. Ze laat landgoed en tuinen verfraaien. Prinses Maria Louise (Marijke Meu) gebruikt het landgoed als buitenverblijf.
Na de Nassaus raakt het gebouw in verval tot in 1803 begonnen wordt met de afbraak.
Voormalig slot Oranjewoud, 18e eeuw, vóór het verval
Het komt in handen van de adel. Tussen 1825 en 1829 vindt herbouw plaats. Het krijgt min of meer de huidige vorm onder leiding van de familie De Blocq van Scheltinga. Jhr. Martinus de Blocq van Scheltinga woont er tot 1953. Hij was de werkgever van mijn vader Tjalling.
Fraaie zitbank
Detail zitbank
Na De Blocq van Scheltinga is de Friesland Bank eigenaar en tegenwoordig de Stichting FB Oranjewoud.
Jurk van Maria Louise van Hessen-Kassel
Tentoonstelling kostuums 18e en 19e eeuw
Van 12 t/m 16 september is het landgoed (gebouw en park) geopend voor publiek. Kostuums uit de tijd van Maria Louise worden tentoongesteld, zoals de replica van de jurk van Maria Louise en Friese kostuums uit de 18e en 19e eeuw.
Gravure Prinses Maria Louise te zien in slot Oranjewoud
Johan Willem Friso van Nassau-Dietz
Meerdere schilderijen van Ids Wiersma te zien in slot Oranjewoud
Ids Wiersma
Ids Wiersma
Er is een bewegwijzerde looproute door het gebouw. Overal hangen schilderijen en etsen, onder andere van Jan Mankes en Ids Wiersma.
Het uitzicht vanuit het slot op de Prinsenwijk en Museum Belvedère is prachtig. Andersom trouwens ook.
Het eilandje met eendenkoepel is al eeuwen oud
Doorkijkje richting slot Oranjestein
Landgoed Oranjestein
Dichtbij het slot Oranjewoud ligt een ander landgoed: Oranjestein, met de voormalige rentmeesterswoning van het landgoed Oranjewoud van de Friese Nassaus. In 1820 gekocht door de koopman Pieter Cats. Lucas Pieters Roodbaard ontwerpt het landschapspark. Tegenwoordig is het landgoed in bezit van de familie De Beaufort van Sminia.
Van augustus tot half oktober, op zondagmiddag van 13.00 - 17.00 uur, is het park voor publiek geopend. Er zijn twee wandelroutes uitgezet. Rood: 30 minuten. Wit: 60 minuten. De Oranjerie fungeert als theeschenkerij. We kiezen voor wit.
Het park heuvelt. Vanaf de zuidzijde is een fraai doorkijkje richting slot gerealiseerd.
De vijverpartijen zijn opgeknapt, evenals de omheining van de hertenkamp. We missen de herten, en ook de kleurige perken direct aan de zuidzijde van het slot. Ze waren er in vorige jaren wel.
Lees meer >> | 2662 keer bekeken
-
WONDEREN IN HET WOUD
5 september 2015Prinses Maria Louise, stammoeder van het koningshuis Oranje-Nassau
Dit jaar 2015 is het 250 jaar geleden dat Maria Louise, prinses van Oranje-Nassau, geboren Van Hessen-Kassel, overleed in Leeuwarden op 9 april 1765. Ze was getrouwd met Johan Willem Friso, prins van Oranje, stadhouder van Friesland en Groningen. Deze verdronk in 1711 in het Hollands Diep.
Maria Louise werd gouvernante voor haar zoon tot hij oud genoeg was om stadhouder te worden van Friesland. Hij stierf ook jong en Maria Louise werd regentes voor haar kleinzoon Willem V, tot tevredenheid van de bevolking. Ze kreeg als bijnaam: 'Marijke Meu'.
In de Overtuin, tegenover het slot 'Oranjewoud', in Oranjewoud maken we groepsgewijs een theatrale wandeling langs 8 verschillende scènes uit het leven van Maria Louise, begeleid door theatrale boswachters. Hoogtepunten en dieptepunten worden getoond. Spel, dans, muziek en beeld wisselen elkaar af. Sfeervol theater in een prachtige parkomgeving.
Gelukkig blijft het zo goed als droog.
Scène 1: Kennismaking Maria Louise en Friso
Scène 2: Alleen in Leeuwarden
Scène 3: De dood van Friso
Scène 4: Muziek voor Maria Louise
Scène 5: Regentes, advisering en sanering
Scène 6: Maria Louise privé
Scène 7: Tegen het eind van haar leven
Scène 8: Zoek de 10 verschillen
Lees meer >> | 1381 keer bekeken