• WONEN IN DE AMSTERDAMSE SCHOOL

    21 april 2016

     

     

     

     

    WONEN IN DE AMSTERDAMSE SCHOOL

    Ontwerpen voor het interieur, 1910 - 1930

    T/m 28 augustues 2016

    Stedelijk Museum Amsterdam

     

     

     

     

    Een grote, interessante tentoonstelling over interieurontwerpen van de Amsterdamse School. Meubelen, klokken, lampen, glas-in-lood, keramiek, textiel, affiches en boekbanden. Zo'n 500 objecten zijn in de tentoonstelling opgenomen, onder andere afkomstig van verzamelaars en erfgenamen van vormgevers. Alleen al de tientallen klokken zijn een bezoek aan het Stedelijk meer dan waard.

     

     

     

     

    De Amsterdamse School was een unieke stijl in architectuur en vormgeving.

     

     

     

     

    Kenmerken: fantasierijke vormen; grillige of geometrische stijl; opvallend kleurgebruik; bijzondere details.

    Catalogus: € 25,-

    Zie ook: 100jaaramsterdamseschhol.nl

    www.stedelijk.nl

     

     

     

     

    Stedelijk Museum: Museumplein 10

    Openingstijden: elke dag (!) 10.00 - 18.00 uur; vrijdag 10.00 - 22.00 uur.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1174 keer bekeken

  • MAYA'S, HEERSERS VAN HET REGENWOUD

    28 maart 2016

    Drie dekselpotten, vermoedelijk Uaxactun, Guatemala, 250-600 n. Chr.

     

     

    MAYA'S,

    HEERSERS VAN HET REGENWOUD

    28 februari  t/m 4  september 2016

    Drents Museum Assen

     

     

     

     

    Feest der herkenning in Assen

     

    In 1993 maakten we een rondreis door Mexico en Guatemala.

    Doel was de cultuur van de Maya's. Hun rituelen, kerken,

    kleding, markten, maar vooral de resten van hun imposante steden in het regenwoud.

     

     

     

     

    Op het schiereiland Yucatan bezochten we de opgegravingen van Palenque, Tikal, Chichén Itza, Uxmal, Labna en Tulum. Goed te doen met een busje. De nederzettingen van Yaxcilán en Bonampak bereikten we destijds na respectievelijk een vaartocht per boot over de Usumacinta rivier en een dagtocht te voet.

     

     

    Steen met 160 hiërogliefen, Cancuén, Guatemala, AD 799

     

     

    De bloeiperiode van de Maya's lag globaal tussen 250 – 900 na Chr.

    In de regenwouden bouwden de Maya's indrukwekkende stadstaten met enorme tempels en paleizen. Iedere stadstaat werd geleid door een koning met een goddelijke status. Hij was gepositioneerd tussen de mensen en de godenwereld.

     

     

    Een waardige koning, Machaquila, Guatemala, AD 816

     

     

    De staten bevochten elkaar voortdurend. Het ging daarbij om macht, maar ook om landbouwgrond. Mensenoffers waren daarbij niet uitgesloten.

     

     

    Maïs in overvloed, Dzibilnocac, Mexico, 600-800 n. Chr.

     

     

    Vuurstenen klingen in de vorm van de maïsgod (en profil), Laagland Guatemala, 250-900 n. Chr.

     

     

    Maïs was het hoofdvoedsel. Volgens de Maya's waren de mensen door de goden van maïs gemaakt. Eén van hun goden was de maïsgod.

     

     

    Een gevangene, Dos Pilas, Guatemala, 600-900 n. Chr.

     

     

    De Maya's hadden een verbluffende kennis van astronomie en de beweging van sterren, planeten, maan en zon. Hun kalenders waren opvallend nauwkeurig.

     

     

    Bondgenoten, La Corona, Guatemala, 677 n. Chr.

    De hiërogliefentekst vertelt over huwelijken tussen dochters van de Kaan-dynastie uit Calakmul en de heersers van La Corona.

     

     

    Het meest interessante aspect van hun cultuur is wel het Mayaschrift. Bekend zijn meer dan 800 hiërogliefen: combinaties van gestileerde afbeeldingen en tekens die woorden, getallen en klanken voorstellen. Strak geordend op stèles, muren, aardewerk, beelden of objecten van jade.

     

     

    Een pijnlijk overgangsritueel, Dos Pilas, Guatemala, 600-800 n. Chr.

    De jonge prins K'awiil Chan ondergaat een pijnlijk bloedoffer. De penis wordt doorboord met een roggestekel.

     

     

    Fragment van latei, La Pasadita, Guatemala, 600-800 n. Chr.

    Rechts koning Vogel Jaguar. Voor hem vazal Tiloom, die een geboeide gevangene toont.

     

     

    Na de bloeiperiode verlieten de Maya's abrupt hun steden. Waarom? Een sluitende verklaring is er nog steeds niet. Wel is zeker dat het Mayavolk nog steeds bestaat. Ze hebben de Conquista van de Spanjaarden overleefd. In de afgelegen hooglanden van Guatemala en Mexico bleven de Maya tradities bewaard.

     

     

    Jade plaquette van de Nar-god, Topoxte, Guatemala, 600-900 n. Chr.

     

     

    De expositie in het Drents Museum geeft een sfeervol beeld van de intrigerende, hoogstaande en tegelijkertijd mysterieuze beschaving.

    De tentoonstellingsopbouw is trapsgewijs, alsof het een Mayatempel betreft. Films en 3D-reconstructies completeren het geheel.

    Er is inmiddels al veel gepubiceerd over de Maya's. In het museum zijn meerdere boeken te koop waaronder het tentoonstellingsboek 'Maya's, heersers van het regenwoud' onder redactie van V.T. van Vilsteren en N. Grube.

     

     

    Wierookbrander in Teotihuacan-stijl, Zuidkust Guatemala, 250-900...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1018 keer bekeken

  • MOOI VAN MERCUUR

    27 februari 2016

     

     

    Boele Bregman

     

     

    1. 'MOOI VAN   MERCUUR'

    2. 'VASTE COLLECTIE'

    3. 'GOED GEKOZEN'

     

    Museum Belvédère, Oranjewoud

     

     

    Er is weer een grote verscheidenheid aan mooi werk te zien in museum Belvédère.

     

    1. Mooi van Mercuur (t/m 15 mei 2016)

    Op woensdag 20 januari 2016 overleed Thom Mercuur. Ter nagedachtenis presenteert het museum in de westvleugel een serie werken die hij verzamelde.

     

    Prachtige schilderijen van o.a. Thijs Rinsema, Wobbe Alkema, Vilmos Huszar, Jan Mankes en Sjoerd de Vries.

     

     

    Thijs Rinsema, Compositie, 1925

     

     

    Wobbe Alkema, En Passant, 1921

     

     

    Vilmos Huszar, Compositie, 1947

     

     

    Sjoerd de Vries, De Deelen, 2006

     

     

    2. Kunst uit de vaste collectie van het museum

    We genieten van Ed Dukkers, Willem van Althuis, Folkert Haanstra sr., Jan Mankes, Thijs Rinsema, Jonas Snijder, Boele Bregman.  

     

     

    Willem van Althuis, Zuurkoolpakhuis, 1970, 1972

     

     

    Folkert Haanstra sr., Landschap met treurbomen,  1946

     

     

    Thijs Rinsema, Anna May Wong, 1938

     

     

     

    Jonas Snijder, Friesland, 2009-2010

     

     

    Jan Mankes, Vogelnestje met groen eitjes, 1910

     

     

    Jan Mankes, Steenuiltje op beker, 1909

     

     

    Van Jan Mankes hangen er meer dan 20 schilderijen. Ook de nieuwste aanwinst van het museum.

     

     

    3. Goed gekozen (t/m 6 maart 2016)

    In 'Goed gekozen' wordt een selectie getoond van de collectie van Pleun en Mieke van Toledo. 

     

     

    Leo Gestel, Boerderij in Bergen, 1916

     

     

    Geer van Velde, Transparance brisée, 1947/ 1948

     

     

    Bram van Velde, Montrouge, 1948

     

     

    Robert Zandvliet, zonder titel, 2007

     

     

    De collectie omvat 5 aandachtsgebieden: Hollands Expressionisme (o.a. Leo Gestel); Groninger Expressionisme (o.a. Hendrik Werkman); Lyrisch abstracte schilderkunst (o.a. Bram en Geer van Velde); Zero (o.a. Jan Schoonhoven); Eigentijdse kunst (o.a. Emo Verkerk).

     

     

    Geer van Velde, Compositie, 1950/1952

     

     

    Vooral de schilderijen van Geer van Velde zijn prachtig vanwege de rustige evenwichtigheid in vorm en kleur.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1537 keer bekeken

  • VERWANTSCHAP

    23 februari 2016

    VERWANTSCHAP

    Dubbelexpositie in

    KRUITHUIS en WILLEM II FABRIEK

    's-Hertogenbosch

     

     

     

     

    Niet meer dan 10 minuten kost de wandeling tussen het Kruithuis en de Willem II sigaren fabriek.

    Beide historische gebouwen zijn op fraaie wijze geschikt gemaakt voor exposities van hedendaagse kunst.

     

     

     

     

    De buitenzijde van de Willem II fabriek lijkt onaangetast. Binnen een aangename mix van oud en nieuw. We worden verwelkomd door een baliemedewerkster. Ze zit in een oude stijlvolle conciërgeruimte. Het contactraampje wordt omhoog geschoven als we haar vragen om informatie. De toegang is gratis.

     

     

     

     

    De hallen met ijzeren pilaren, ramen, deuren en trappen geven een goede indruk van de oorspronkelijke functie. Wanden, plafonds en verlichting zijn sterk gemoderniseerd.

    Op de bovenste verdieping zijn ateliers van kunstenaars gesitueerd.

     

    Op de begane grond en eerste verdieping exposeert een achtiental kunstenaars onder het motto: VERWANTSCHAP.

     

     

    Theo Besemer

     

    Lisetteh Marian Vergouwen

     

    Grote werken van Theo Besemer vallen op, maar ook de kleine etsjes van uilen van Lisetteh Marian Vergouwen die achter het glas van haar atelier hangen.

     

     

    Tjibbe Hooghiemstra

     

     

    Tjibbe Hooghiemstra

     

     

    Tjibbe Hooghiemstra is geïnspireerd door een boek van Madame Vaudry. Een boek met een marmeren kaft. Bloemen speelden blijkbaar een rol in het leven van Madame Vaudry. Plotseling stopt het geschrevene. Pagina's zijn eruit gesneden. Wat is er allemaal gebeurd? Intrigerende kunst.

     

     

    Kruithuis

     

     

    Het markante zeskantige Kruithuis is voor een groot deel nog in oude staat. Uitgesleten torentrapjes verbinden de beneden- en bovenverdieping. In acht zalen is de expositie VERWANTSCHAP te zien. De ruimtes hebben kenmerkende namen als granaatzaal, kanonzaal, kruitkamer en mijnzaal.

    Een binnenplaats is geschikt voor beeldhouwwerken.

     

     

    Frans Beerens

     

     

    Frans Beerens

     

     

    Binnen, aan weerzijden van de ingang vallen onmiddellijk de grote weefsels op van Frans Beerens, gemaakt op basis van zwart-wit foto's. Foto's van verlaten landschappen in verschillende Europese landen.

     

     

     

     

    Jan Moerbeek

     

     

    Jan Moerbeek

     

     

    Op de eerste verdieping onder de imposante zolderbalken een interessante serie schilderijen van Jan Moerbeek. Op ieder werk gaan kleur en getekend objecten mooi samen.

     

     

    Susanne Silvertant

     

     

    Susanne Silvertant

     

     

    Susanne Silvertant toont forse keramische sculpturen. Vaak architectonische vormen die uit oude beschavingen lijken te komen.

     

     

     

     

    Op de binnenplaats staan strakke beelden van cortenstaal, gemaakt door Helen Vergouwen.

    .

     

    _______________________________________

    VERWANTSCHAP: van 16/01/2016 – 28/02/2012

    Openingstijden: woensdag – zondag van 11.00 – 17.00 uur

    Kruithuis: Citadellaan 7, € 3.50

    Willem II fabriek: Boschveldweg 471, gratis

    Voor nieuwe exposities:

    www.stokpunt.nl en www.willem2fabriek.nl

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 901 keer bekeken

  • Van Centraal Station Den Haag naar Beelden aan Zee Scheveningen

    3 oktober 2015

    Beeld op duin voor Museum Beelden aan zee Scheveningen

     

     

    Van het Centraal Station Den Haag

    naar

    Beelden aan Zee Scheveningen

     

     

    Wandeling Den Haag – Scheveningen (Internet: Route You, 11,4 km).

     

    Eerst langs bekende Haagse bezienswaardigheden: Binnenhof, het Torentje, het Mauritshuis, Escher Museum, Lange Voorhout, Paleis Noordeinde, Oude Stadhuis, Grote of St. Jacobskerk.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Straatjes met huizen, gebouwen en ornamenten in de stijl van Art Deco of Jugendstil waar je gemakkelijk voorbijloopt.

     

     

    Vredespaleis

     

     

    Na enige tijd lopen Het Vredespaleis, de zetel van het Permanent Hof van Arbitrage, het Internationaal gerechtshof van de Verenigde Naties. Druk fotograferende aziaten. Eén vraagt me hem op de foto te zetten met het paleis op de achtergrond.

     

     

    Ik kies een alternatieve route door de Scheveningse Bosjes en het Van Stolkpark. Madurodam laat ik rechts liggen.

    Dan de pier en het Kurhaus. Museum Beelden aan Zee dichtbij.

     

     

     

     

    Tom Otterness

     

     

     

     

     

    Ervóór op de boulevard de aandoenljke bronzen beelden van Tom Otterness, opgebouwd uit kubussen, cilinders en bollen. Piepklein en meer dan manshoog.

     

    Bij de ingang van het Museum staat een grote groep scholieren. We zien ze later serieus tekeningen en beschrijvingen van kunstwerken maken, staand, of zittend en liggend op de grond.

     

    Beelden aan Zee behoort met het Haags gemeentemuseum, Kröller-Müller op de Veluwe en Belvédère te Oranjewoud tot de mooiste musea van Nederland. Half gelegen in een duin, met één grote expositiezaal en verschillende kleinere ruimtes. Beelden op twee binnenplaatsen en op het dak.

     

     

     

     

    Hoofdtentoonstelling (tot 25/10/2015):

    VORMIDABLE, hedendaagse Vlaamse Beeldhouwkunst.

    Zo'n 34 Vlaamse beeldhouwers tonen hun werk in het museum.

     

     

    Renato Nicolodi, Kazemat 1

     

     

    Panamarenko, Raven's Variable Matrix

     

     

     

     

     

     

     

     

    Verrassend. Gevarieerd. Met bekende namen als Panamarenko en Tahon, maar ook veel mij onbekende kunstenaars.

     

     

     

     

    Op de binnenplaats naast het museumcafé zes niet-Vlaamse beelden. Prachtig gegroupeerd in de ruimte.

     

    Rob Stultien, Afrodite van Surtain

     

     

     

     

    Op het dak een fraai uitzicht op de zee en op de krachtige beelden.

     

    Karel Appel, The cry, 1993

     

    In een tussengang een hangend reliëf van Karel Appel

     

     

     

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1141 keer bekeken

  • ZERO in het Stedelijk Museum Amsterdam

    20 september 2015

     

     

    ZERO. 

    LET US EXPLORE THE STARS.

     

    Een grootschalig overzicht van de internationale avant-gardistische kunstenaarsgroep ZERO in het keldercomplex van het Stedelijk Museum. Te bereiken via de verbazend lange, futuristische roltrap.

     

     

     

     

     

     

     

    ZERO verzette zich in de jaren 50 en 60 tegen de heersende expressionistische en emotionele kunst. 

     

     

     

     

    ZERO kunstenaars maakten vaak monochrome, eenkleurige schilderijen in felle tinten, maar ook volkomen witte werken.

    Verder werden allerlei onverwachte materialen gebruikt zoals kratten, veren, waterzakjes, bouten, moeren, spijkers, autobanden, radertjes, spiegels, etc.

     

     

    Jesús Rafael Soto, Blauwe, zwarte en zlveren relaties, 1969

     

     

    Henk Peeters, Akwarel, 1966

    Met water gevulde zakjes

     

     

    Henk Peeters, Detail

     

     

    Jan Schoonhoven, R62-16, 1962

    Verf, karton, krantenpapier, hout

     

     

    Armando, 1961-1963

     

    Armando, detail

     

    In het Stedelijk Museum is werk van zowel buitenlandse als Nederlandse ZERO kunstenaars te zien: Jean Tinguely, Yves Klein, Daniel Spoerri, Jesus Rafael Soto, Lucio Fontana, Pierre Manzoni, Yajoi Kusama, Armando, Jan Henderikse, Henk Peeters, jan Schoonhoven, Herman de Vries en vele anderen.

    75 werken komen direct uit de collectie van het museum, evenals archiefmateriaal van eerdere tentoonstellingen over ZERO in het Stedelijk Museum in 1962 en 1965.

    In 1965 wordt het internationale netwerk van ZERO ontbonden.

     

     

    WAT GING VOORAF AAN ZERO?

     

    Jean Dubuffet, Oude geslepen babbelaar, 1957

     

     

    Corneille, Het vrolijke ritme van de stad, 1949

     

     

    Eugène Brands, Wing, 1949

     

     

    Eugène Brands, Teken in Orion, 1948

     

     

    Karel Appel, Zonder titel, 1948

     

     

    Op weg naar de ZERO tentoonstelling in het museumgebouw valt meteen een aantal expressieve schilderijen op, gemaakt na WOII. Van kunstenaars die zich lieten inspireren door kindertekeningen en primitieve kunst. Vaak groot werk, geschilderd in explosieve kleuren en vormen.

    De ZERO beweging zette zich af tegen deze expressionistische, emotionele schilderkunst. 

     

    De tentoonstelling over ZERO is nog te zien tot en met 8 november 2015 in het Stedelijk Museum.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1180 keer bekeken

  • LANDGOEDEREN 'ORANJEWOUD' en 'ORANJESTEIN'

    13 september 2015

     

     

    Tekening slot Oranjewoud en slot Oranjestein

     

     

    Friezen op besite by Marijke Meu 

    Friezen op bezoek bij Prinses Maria Louise

     

    12 t/m 16 september 2015 op het Landgoed Oranjewoud. Openingstijden: 11.00 -17.00 uur. Toegang gratis.

     

     

     

     

     

    Het landgoed Oranjewoud wordt in 1676 door weduwe Albertine Agnes van stadhouder Willem Frederik aangekocht. Ze laat landgoed en tuinen verfraaien. Prinses Maria Louise (Marijke Meu) gebruikt het landgoed als buitenverblijf.

    Na de Nassaus raakt het gebouw in verval tot in 1803 begonnen wordt met de afbraak.

     

     

     

    Voormalig slot Oranjewoud, 18e eeuw, vóór het verval

     

     

    Het komt in handen van de adel. Tussen 1825 en 1829 vindt herbouw plaats. Het krijgt min of meer de huidige vorm onder leiding van de familie De Blocq van Scheltinga. Jhr. Martinus de Blocq van Scheltinga woont er tot 1953. Hij was de werkgever van mijn vader Tjalling. 

     

     

     

    Fraaie zitbank

     

    Detail zitbank

     

     

    Na De Blocq van Scheltinga is de Friesland Bank eigenaar en tegenwoordig de Stichting FB Oranjewoud.

     

     

     

    Jurk van Maria Louise van Hessen-Kassel

     

     

    Tentoonstelling kostuums 18e en 19e eeuw

     

     

    Van 12 t/m 16 september is het landgoed (gebouw en park) geopend voor publiek. Kostuums uit de tijd  van Maria Louise worden tentoongesteld, zoals de replica van de jurk van Maria Louise en Friese kostuums uit de 18e en 19e eeuw.

     

     

     

    Gravure Prinses Maria Louise te zien in slot Oranjewoud

     

     

    Johan Willem Friso van Nassau-Dietz

     

     

     

    Meerdere schilderijen van Ids Wiersma te zien in slot Oranjewoud

     

     

    Ids Wiersma

     

     

    Ids Wiersma

     

     

    Er is een bewegwijzerde looproute door het gebouw. Overal hangen schilderijen en etsen, onder andere van Jan Mankes en Ids Wiersma.

     

     

     

     

     

     

    Het uitzicht vanuit het slot op de Prinsenwijk en Museum Belvedère is prachtig. Andersom trouwens ook. 

     

     

     

    Het eilandje met eendenkoepel is al eeuwen oud

     

     

     

    Doorkijkje richting slot Oranjestein

     

    Landgoed Oranjestein

    Dichtbij het slot Oranjewoud ligt een ander landgoed: Oranjestein, met de voormalige rentmeesterswoning van het landgoed Oranjewoud van de Friese Nassaus. In 1820 gekocht door de koopman Pieter Cats. Lucas Pieters Roodbaard ontwerpt het landschapspark. Tegenwoordig is het landgoed in bezit van de familie De Beaufort van Sminia.

     

    Van augustus tot half oktober, op zondagmiddag van 13.00 - 17.00 uur, is het park voor publiek geopend. Er zijn twee wandelroutes uitgezet. Rood: 30 minuten. Wit: 60 minuten. De Oranjerie fungeert als theeschenkerij. We kiezen voor wit.

     

     

     

     

     

     

    Het park heuvelt. Vanaf de zuidzijde is een fraai doorkijkje richting slot gerealiseerd.

    De vijverpartijen zijn opgeknapt, evenals de omheining van de hertenkamp. We missen de herten, en ook de kleurige perken direct aan de zuidzijde van het slot. Ze waren er in vorige jaren wel.

     

     

     

     

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1540 keer bekeken

  • WONDEREN IN HET WOUD

    5 september 2015

     

     

    Prinses Maria Louise, stammoeder van het koningshuis Oranje-Nassau

     

     

     

     

    Dit jaar 2015 is het 250 jaar geleden dat Maria Louise, prinses van Oranje-Nassau, geboren Van Hessen-Kassel, overleed in Leeuwarden op 9 april 1765. Ze was getrouwd met Johan Willem Friso, prins van Oranje, stadhouder van Friesland en Groningen. Deze verdronk in 1711 in het Hollands Diep.

     

     

     

     

    Maria Louise werd gouvernante voor haar zoon tot hij oud genoeg was om stadhouder te worden van Friesland. Hij stierf ook jong en Maria Louise werd regentes voor haar kleinzoon Willem V, tot tevredenheid van de bevolking. Ze kreeg als bijnaam: 'Marijke Meu'.

     

     

     

     

    In de Overtuin, tegenover het slot 'Oranjewoud', in Oranjewoud maken we groepsgewijs een theatrale wandeling langs 8 verschillende scènes uit het leven van Maria Louise, begeleid door theatrale boswachters. Hoogtepunten en dieptepunten worden getoond. Spel, dans, muziek en beeld wisselen elkaar af. Sfeervol theater in een prachtige parkomgeving.

    Gelukkig blijft het zo goed als droog.

     

     

    Scène 1: Kennismaking Maria Louise en Friso

     

     

     

     

     

     

    Scène 2: Alleen in Leeuwarden

     

     

     

     

     

     

    Scène 3: De dood van Friso

     

     

     

     

    Scène 4: Muziek voor Maria Louise

     

     

     

     

     

     

     

     

    Scène 5: Regentes, advisering en sanering

     

     

     

     

     

     

    Scène 6: Maria Louise privé

     

     

     

     

    Scène 7: Tegen het eind van haar leven

     

     

    Scène 8: Zoek de 10 verschillen

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 736 keer bekeken

  • HOLLAND OP Z'N MOOIST

    5 september 2015

     

     

     

     

     

    Op het nippertje naar de tentoonstelling 'Holland op z'n mooist' in het Dordrechts museum (t/m 06/09/'15)

    De zustertentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum hebben we helaas gemist.

    De ondertitel in Dordrecht is 'Het voorjaar van de Haagse School'. 

    Eerst lunchen in de de restaurantserre bij het museum. Mooi uitzicht op de binnenplaats.

    De brede trap op naar boven. Eerst een ruimte met voorgangers van de Haagse school (Romantiek).

     

     

    Willem Maris, Het Overzetveer, 1859

     

    Dan een verrassing: een zaal met schilderijen van kunstenaars van de kolonie Oosterbeek. Werk van Gerard en Johannes Bilders, Willem en Jacob Maris, Constant Gabriël en anderen.

     

     

    Constant Gabriël, Het Drielse Veer, ca 1865

     

     

    Willem Roelofs, Landschap met koeien aan de waterkant

     

     

    We bezochten afgelopen zomer (2015) Oosterbeek en omgeving. We stonden aan de Rijn op de plek van 'Het overzetveer' van Willem Maris. Zagen koeien in de uiterwaarden, zoals Gerard Bilders die schilderde.

     

    Willem de Bruin beschrijft in -Je moet hier geweest zijn- (ondertitel Oosterbeek Nederlands eerste kunstenaarskolonie) het kunstenaarsdorp.

     

     

    Jozef Israëls, De verdronken visser, 1861

     

     

    Hendrik Willem Mesdag, Zonsondergang met garnalenvissers

     

     

    Anton Mauve, Bomschuit met sleeppaarden op het strand van Scheveningen, 1876

     

    Detail 

     

     

    In de volgende zalen nog meer hoogtepunten van de Haagse School. Bekende namen als Jan Hendrik Weissenbruch, Willem Roelofs,  Hendrik Willem Mesdag, Anton Mauve, Bernardus Blommers, Jozef Israëls, en anderen. Vaak uit eigen collectie van het museum.

     

     

    Constant Gabriël, Watermolen in de polder 'De Leidsche Dam', ca 1884

     

     

    Detail 

     

     

    Wat heeft de Haagse School mooi werk opgeleverd! Trefzeker, levendig en sfeervol geschilderd, met prachtig licht. 

    Voor mij is Weissenbruch het toppunt, gelet op: onderwerpkeuze, compositie en licht.

     

     

     

    Jan Hendrik Weissenbruch, Boerderij aan een vaart of 'De Waslijn'

     

    Zie ook blog 15/02/2015:

    RIJKDOM IN HET DORDRECHTS MUSEUM

     

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1451 keer bekeken

  • KEULEN EN AKEN OP ÉÉN DAG

    19 juli 2015

     

     

     

     

     

     

     

    Dom van Keulen

     

     

    KEULEN EN AKEN

    OP ÉÉN DAG

    Juli 2015

     

     

    Ingang Dom Keulen

     

     

    Plotseling, na een flauwe bocht, zien we in de verte de Dom van Keulen hoog boven de stad. We moeten dan nog bijna een half uur rijden naar het centrum. Het is zondag en er is betrekkelijk weinig verkeer op de Rijnboulevard.

     

     

     

     

     

     

     

     

    In de Dom daarentegen treedt een soort filevorming op. De ochtenddienst is net afgelopen. Kerkgangers willen naar buiten en bezoekers naar binnen. Maar alles gaat goed. De kerk is groot en er vindt een snelle spreiding plaats.

     

     

     

     

    Vloermozaïek

     

    We hebben Keulen meerdere keren bezocht, steeds met veel genoegen. In het interieur van de Dom zijn zoveel interessante dingen te zien. De eerste steen werd gelegd in 1248. 600 jaar later voltooide men de bouw. Naderhand is er nog vaak gerenoveerd.

    Ook nu in 2015 hangen er steigers aan de buitenzijde van het gebouw.
     

     

     

     

    De vertikale lijnen van de pilaren en ramen geven de binnenruimte van de kerk een majestueus aanzien. Omhoogkijkend zie ik een flits. Mensen lopen over een balustrade halverwege en maken vanaf die plek foto's.

     

     

     

     

     

     

    Deze keer vallen me de rijk bewerkte gotische kerkbanken op, gemaakt van zwaar eikenhout in de periode 1308-1311. De banken zijn niet van dichtbij te bekijken want ze staan in het koor dat voor het publiek is afgesloten.

     

     

     

    Uit een vroegere periode stamt de “Mailänder Madonna' (rond 1290).

     

     

     

     

     

     

     

     

    De glas-in-loodramen zijn een lust voor het oog. Er zijn Gotische voorstellingen, maar ook hedendaagse.

     

     

     

     

     

    Buiten regent het. Het maakt de kerk wat somber, ondanks de vele versieringen en beelden. De Dom verdient aan de buitenzijde een grote schoonmaakbeurt.

     

     

     

    Na de Dom een korte wandeling naar de Rhein en de Fischmarkt met zijn kleurige huizen.

     

     

     

    Aken

     

     

     

    Ingang Dom Aken

     

     

    We rijden naar Aken, naar de Pfalz van Karel de Grote (768-814). Het paleis is voor een groot deel verdwenen.

     

     

     

     

     

     

    De achthoekige Pfalzkapel is één van de gebouwen die wel overgebleven is. Gebouwd in opdracht van Karel de Grote in 786-800 in een Bijzantijnse bouwstijl. Het ontwerp van Odo van Metz is gebaseerd op de San Vitale in Ravenna. Die basiliek uit de 6e eeuw bezochten we in november 2014.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Vloermozaïek

     

     

    De Pfalzkapel heeft een schitterend interieur. Overal heldere en kleurige mozaïeken. Rode zuilen gemaakt van marmer en porfier uit Ravenna en Rome. Een enorme koperen kroonluchter: geschenk van keizer Frederik 1 Barbarossa. De gouden schrijn met beenderen van Karel de Grote.

     

     

     

     

     

     

    De gouden Ambo (kansel) ingelegd met edelstenen en ivoor, in 1014 geschonken door Hendrik II.

     

     

     

     

    Halverwege de 14e eeuw is de toren erbij gebouwd. In 1355-1414 realisatie van een een nieuw gotisch priesterkoor.

     

     

    Raadhuis achterkant

     

    Raadhuis voorkant

     

     

    Tegenover de Dom van Aken ligt het historische Raadhuis, waarvan één toren en fundamenten nog uit de tijd van Karel de Grote stammen. De rest is deels 14de eeuws. Tijdens de Tweede wereldoorlog werd het gebouw zwaar beschadigd door geallieerde bombardementen en herbouwd in neogotische stijl.

     

     

    'Handtekening' Karel de Grote in glas-in-lood-raam

     

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1653 keer bekeken

  • Meer blogs >>